lectia de educatie fizica si sport in invatamantul liceal
Caracteristicile educatiei fizice în învatamântul liceal
Învatamântul liceal reprezinta o etapa
superioara a sistemului nostru de învatamânt, urmând firesc - dupa cea gimnaziala
si fiind premergatoare celei universitare. Este, sau ar trebui
sa fie, etapa în care predomina calitatea procesului de instruire (nu
numai la educatie fizica), pe fondul unei apreciabile adaugiri,
la educatia fizica, de ordin cantitativ, consecinta a
caracterului combinat "linear - concentric" al programei de specialitate.
În
momentul de fata, învatamântul liceal este structurat
pe doua nivele: ciclul inferior al liceului - ce cuprinde clasele a IX-a
si a X-a - si ciclul superior - ce cuprinde clasele a XI-a si a
XII-a. La nivelul liceului, educatia fizica a fost
prevazuta dintotdeauna cu volum de doua ore pe
saptamâna în planul de învatamânt, la toate
clasele. Acum, în contextul reformei Învatamântului de dupa
1996, problema educatiei fizice la licee este deosebit de surprinzatoare
pentru o tara care vrea sa se "alinieze" la Europa, dar care nu
vrea sa vada cum stau lucrurile pe acest plan.
În
planurile de învatamânt, disciplina educatie fizica
apartine ariei curriculare "Educatie fizica si sport".
Alocarea orelor de educatie fizica în cadrul filierelor, profilurilor
si specializarilor ciclului inferior al liceului este urmatoarea: doua ore în
trunchiul comun (CD) la toate filierele, profilurile si
specializarile învatamântului liceal, cu exceptiile:
1) specializarea coregrafie, din cadrul filierei vocationale, profilul artistic
unde aceste ore sunt alocate curriculum-ului diferentiat, respectiv educatiei
artistice specializate; 2) profilul sportiv, din cadrul filierei
vocationale, unde aceste ore sunt alocate pregatirii sportive
practice. O ora în trunchiul comun (TC), la scoala de arte si
meserii. Tot aici, dar în cadrul curriculum-ului diferentiat: Zece ore
(opt ore pregatire practica specifica fiecarei discipline
sportive si doua ore pregatire sportiva teoretica). O
ora în curriculum-ul diferentiat la filiera vocationala,
profilul militar, specializarile liceelor MAI si MAPN. si
doua ore în curriculum-ul la decizia scolii (pregatire
sportiva practica), la profilul sportiv.
La
nivelul ciclului superior al liceului lucrurile stau astfel: o ora pe
saptamâna în trunchiul
comun (TC), la: filiera teoretica (toate profilurile si
specializarile), filiera vocationala (profil teologic, toate
specializarile); filiera vocationala (profil pedagogic, toate
specializarile); filiera tehnologica (toate calificarile
profesionale). În curriculum-ul diferentiat (CD), la filiera
vocationala (profil artistic, specializarile muzica,
arhitectura, arte ambientale, design, arte plastice, arte decorative).
Doua ore pe saptamâna în trunchiul comun TC), la filiera
vocationala (profil militar MAI, specializarea stiinte sociale);
în curriculum-ul diferentiat CD), la filiera vocationala (profil
artistic, specializarea arta actorului). Trei ore pe saptamâna,
la filiera vocationala (profil militar MAPN, specializarea
matematica, repartizate astfel: doua ore în trunchiul comun (TC)
si o ora în curriculum-ul diferentiat (CD), pentru care a fost
elaborata o alta programa scolara, prezentata în
document separat.
În
afara acestor categorii de ore, planurile de învatamânt mai
prevad si ore de ansamblu sportiv, în numar de o ora pe
saptamâna pentru o grupa constituita, care intra
în norma profesorului de educatie
fizica si se poate realiza si în ziua de sâmbata.
Daca elevii unei clase opteaza pentru a beneficia si de o
ora din curriculum-ul la decizia scolii si conducerea
scolii o aproba, atunci aceasta ora se va organiza cu
precadere ca activitate cu caracter de aprofundare/extindere a
capacitatilor si competentelor elevilor de a practica o
ramura - proba de sport. Activitatea se ve realiza pe doua grupe
constituite pe sexe si optiuni cuprinzând fiecare minimum 12 elevi.
Aceasta activitate didactica nu poate fi organizata cu întreaga
clasa, deoarece nu este posibil ca toti elevii (fete -
baieti) sa manifeste o singura optiune care sa le
satisfaca interesele si aptitudinile.
Predarea disciplinei educatie fizica la nivelul ciclului superior al liceului,
indiferent de filiera, profil si specializare, se centreaza pe urmatoarele
directii:
-
consolidarea - perfectionarea - extinderea, dupa
caz, a fondului de deprinderi specifice diferitelor discipline sportive si
a cunostintelor aferente acestora;
-
perfectionarea capacitatii de practicare
optionala, sub forma de întrecere - concurs a disciplinelor
sportive însusite;
-
continuarea dezvoltarii calitatilor
motrice, cu precadere în forme combinate de manifestare a acestora;
-
abordarea, dupa caz, a componentelor
capacitatii motrice solicitate de domeniul în care se
specializeaza elevii;
-
asigurarea conditiilor de pregatire a probelor
specifice incluse în examenul de bacalaureat, pentru elevii interesati;
-
extinderea ofertei de continuturi cu discipline
sportive dorite de catre elevi, a caror practicare se poate continua
si în activitatea independenta;
-
transmiterea catre elevi a unor programe cu exercitii
de întretinere fizica si a cunostintelor necesare
aplicarii lor.
Modelul final de educatie fizica din
învatamântul liceal trebuie sa reflecte
finalitatile acestui proces instructiv - educativ, având în vedere
ca majoritatea absolventilor nu mai urmeaza o alta
forma de învatamânt si ca vor desfasura
activitatea în diferite sectoare ale vietii cultural - sociale si
economice. Componentele si structura acestui model final sunt
asemanatoare, în general, cu cele specifice modelului final si
al celor intermediare (pe clase) specifice educatiei fizice din
învatamântul gimnazial. Difera, esential, aspectele de
ordin cantitativ si - mai ales - calitativ. Sintetizând, se poate afirma
ca absolventul învatamântului liceal trebuie sa
aiba:
-
indici superiori de dezvoltare fizica corecta
si armonioasa;
-
calitati motrice de baza cu potente
de manifestare eficienta a tuturor formelor specifice;
-
sistem bogat si elevat de cunostinte
teoretice de specialitate;
-
deprinderi si priceperi motrice de baza si
utilitar - aplicative, corect însusite si eficient valorificate;
-
deprinderi specifice probelor si ramurilor de sport
prevazute de programa si capacitatea de a le aplica (adica
"pricepere") în conditiile
solicitate de viata (inclusiv cele necesare petrecerii utile si placute
a timpului liber).
Obiectivele educatiei
fizice, la acest ciclu de învatamânt, deriva din modelul
anterior. Acestea sunt:
1)
integrarea cunostintelor si a tehnicilor
specifice educatiei fizice în actiuni de optimizare a
dezvoltarii fizice si a capacitatii motrice proprii;
2)
valorificarea cunostintelor si a
deprinderilor sportive dobândite, în organizarea si în practicarea
competitionala si/sau
necompetitionala a disciplinelor sportive;
3)
analiza si evaluarea concursurilor sportive, din
perspectiva spectatorului.
Metodologia de realizare a obiectivelor la aceasta treapta de
învatamânt nu ridica probleme esentiale de
diferentiere fata de treapta anterioara de
învatamânt. Majoritatea elementelor de continut sunt acum
reluate, pe un plan superior ca volum - intensitate - complexitate. Apar
aspecte suplimentare pe planul autoorganizarii, autoconducerii si autoaprecierii.
Se manifesta, de asemenea, mai pertinent respectarea optiunilor
elevilor, mai ales pentru practicarea unor probe sau ramuri sportive (motivate
din punct de vedere al dotarii materiale specifice sau, de "ofertele" locale. În aceeasi
masura cresc rolul si ponderea temelor pentru acasa, care
vizeaza, cu precadere, dezvoltarea calitatilor motrice de
baza, dar si consolidarea unor deprinderi si priceperi motrice.
În cazul grupurilor scolare industrale se pune problema
necesitatii de a se folosi o metodologie care sa vizeze -
prioritar - dezvoltarea calitatilor motrice specifice exersarii
meseriilor respective, prevenirea aparitiei atitudinilor deficiente sau
stabilirii deficientelor fizice pe care le implica profesiile
specifice si chiar consolidarea unor deprinderi si priceperi motrice
de baza sau utilitar - aplicative incluse în "fluxul tehnologic" specific.
La acest nivel, de mare valoare praxiologica sunt masurile pentru
formarea reflexelor de autoasigurare si de postura corporala
corecta.
Ca
forma organizatorica de baza, lectia de educatie
fizica are tipologie si structura asemanatoare cu cea
de la învatamântul gimnazial. Predomina, totusi,
lectiile de tip "consolidare" sau chiar de "perfectionare", cele de
tip "învatare" (sau de initiere primara) fiind putine.
Destul de frecvent, la colectivele (clasele) de elevi deosebit de bune si
omogene din punct de vedere al dezvoltarii indicilor somatici si
functionali, nu se mai face veriga a III-a din lectie, destinata
integral optimizarii dezvoltarii fizice. Întrecerea, mai ales sub
forma de concursuri regulamentare, deci pe baza prevederilor
regulamentelor oficiale, capata pondere mult sporita
fata de ciclul anterior de învatamânt (gimnazial).
În
lectii creste participarea elevilor la organizarea, conducerea
si evaluarea propriilor executii sau a executiilor colegilor de
grup. Elementele de autoorganizare si autoconducere (individuala sau
în grup) sunt frecvente în multe verigi ale lectiei. Important este ca
sa se cuprinda - în aceste actiuni pedagogice - cât mai
multi elevi sau chiar toti; tehnicile de autoorganizare,
autoconducere si conducere a colegilor si - implicit - de
autoevaluare, trebuie sa fie transferabile în activitatea
independenta din timpul liber al elevilor.
În
lectii se lucreaza sau ar trebui sa se lucreze, mult sau chiar
exclusiv pe grupe de nivel valoric biomotric "deschise", în toate verigile
(excluzându - le pe prima si pe ultima). În acest grupe, de cele mai multe
ori liderii (adica si colaboratorii profesorului) trebuie sa fie
alesi de catre colegi, cu toate ca în realitate - în majoritatea
cazurilor - sunt numiti de catre profesor. De ce pe grupe valorice
"deschise"? Pentru ca, în lectie, conform principiului
accesibilitatii, trebuie sa se modifice grupele în functie
de temele abordate, cel putin! Posibilitatile individuale ale
fiecarui elev nu sunt la acelasi nivel pentru toate temele abordate.
si la verigile netematice se poate aplica aceasta tratare
diferentiata pe grupe valorice. Teoretic este corect; practica poate
sa confirme sau sa infirme.
Tratarea diferentiata în functie de sex, este o
necesitate atât sub aspectul dozarii efortului, cât si al
continutului instruirii (mai ales pentru fete în gimmnastica, dar
si pentru baieti în fotbal sau rugby, etc.).
Temele pentru acasa se dau, aproape exclusiv, pe parcursul
lectiei si nu în ultima veriga.
Creste, în lectie, preocuparea profesorului de a
constientiza procesul de efectuare a exercitiilor fizice, de a
explica - în mod stiintific - efectele acestor exercitii si
necesitatea unei metodologii cât mai corecte si eficiente (ca dozare a
efortului fizic, formatii de lucru, refacere dupa efort, etc.).
Sunt necesare câteva sugestii metodologice privind activitatea
didactica în formele de organizare si realizare a educatiei
fizice si sportului în liceu. Dat fiind faptul ca în clasele a IX-a
se formeaza colective cu elevi proveniti din medii scolare
diferite, având cunostinte si deprinderi diferentiate,
practicând ramuri - probe sportive diferite, principala sarcina a
profesorului de educatie fizica si sport, cel putin în
primul semestru al acesti an de studiu, este aceea de a efectua evaluarea
predictiva a tuturor elevilor, depistarea si recuperarea lacunelor de
instruire, în scopul omogenizarii claselor si orientarii
optiunilor elevilor pentru ramurile - probele sportive oferite de liceu.
Daca la cele doua ore prevazute în planul de
învatamânt se poate obtine la fiecare clasa înca
o ora din curriculum la decizia scolii, situatia instruirii
devine deosebit de avantajoasa. Având în vedere situatiile
mentionate, profesorii de educatie fizica si sport din
liceu vor face demersuri insistente pentru obtinerea orei din curriculum
la decizia scolii la fiecare clasa, chiar daca pentru aceasta
renunta la o parte din orele prevazute în curriculum la decizia
scolii, care ar urma sa li se acorde claselor a X-a - a XI-a.
În acest caz, în ora de curriculum la decizia scolii se pot aborda,
ca optional, noi continuturi la disciplinele prevazute în
trunchiul comun al programei sau discipline noi, realizându-se, astfel, o
instruire optima care sa-si puna amprenta pentru tot ceea
ce urmeaza sa se realizeze în ceilalti ani de studiu.
Desi programa scolara permite si predarea -
învatarea unor ramuri - probe sportive alternative, pentru a asigura
o instruire corespunzatoare care sa poata crea o mai mare
diversitate de optiuni în clasa a X-a, se recomanda ca la acest an de
studiu sa se abordeze în mod temeinic perfectionarea
continuturilor obligatorii prevazute în programa.
La clasele a-X-a si a XI-a lectia de educatie fizica
si sport prevazuta în trunchiul comun pastreaza atât
situatii de instruire si componente comune (organizarea
grupei/clasei, pregatirea organismului pentru efort si
influentarea selectiva a aparatului locomotor, revenirea organinismului
dupa efort si încheierea lectiei), cât si elemente care le
diferentiaza substantial de la un an de studiu la altul, cum ar
fi:
-
abordarea simultana a mai multor ramuri - probe
sportive, potrivit cu oferta educationala a profesorului si optiunile elevilor;
-
organizarea predarii - învatarii pe
grupe stabile, pe durata unui ciclu tematic;
-
stabilirea diferentiata a competentelor în
functie de continut si de anul de studiu;
-
sisteme de actionare diferentiate pe grupe,
si dupa caz, pentru fiecare elev, înlesnindu-le acestora realizarea
traseelor individuale de pregatire;
-
instrumente si criterii de evaluare diferite.
La clasa a XII-a (a XIII-a), pe lânga ora din trunchiul comun, ora
din curriculum la decizia scolii poate deveni necesara pentru a se putea
realiza eficient contributia educatiei fizice si sportive la
realizarea obiectivelor - cadru, cât si la realizarea cadrului necesar
recreerii si practicarii sportului potrivit optiunilor
individuale.
Documente specifice emise de M.E.C.T. precizeaza si
responsabilitati pentru factorii educationali: conducerea
liceului, catedra de educatie fizica, profesorul de educatie
fizica si sport, elevii (ca practicanti si beneficiari).
Evaluarea elevilor se face conform precizarilor actualului "Sistem
National de Evaluare la Disciplina Educatie Fizica si
Sport". Pe baza unei conceptii unitare de abordare a evaluarii,
rezultate din dezbaterea colectivului de catedra, profesorii trebuie,
pentru fiecare clasa:
-
sa stabileasca numarul total al probelor
de control la care elevii vor fi evaluati în anul scolar respectiv
si sa realizeze repartizarea acestora de-a lungul celor doua
semestre;
-
sa elaboreze scale proprii pentru acordarea notelor
6 - 10 la probele masurabile în sistemul de evaluare;
-
sa precizeze structura probelor de evaluare introduse
în completarea celor prevazute în sistemul national de evaluare
si scale proprii pentru acordarea notelor 1 - 10;
-
sa determine criteriile de apreciere si notare
pentru probele de evaluare prevazute în sistemul national sau
stabilite personal, care nu sunt masurabile;
-
sa prezinte elevilor fiecarei clase sistemul de
evaluare elaborat;
Comentarii
Trimiteți un comentariu